KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁYW PIOTRKÓWKU W LATACH 2017-2022
Charakterystyka szkoły i środowiska
Szkoła Podstawowa im. Władysława Jagiełły funkcjonuje na obszarze wiejskim. Większość uczniów jest dowożona autobusem, który zapewnia organ prowadzący.
Lokalizacja szkoły
Mocne strony:
- bliski kontakt z przyrodą;
- brak wpływu grup subkulturowych ( narkotyki, dopalacze);
- uczeń nie jest anonimowy w środowisku lokalnym;
- uczniowie nie są bezpośrednio narażeni na zagrożenia komunikacyjne ( bezpieczne położenie);
Słabe strony:
- uczniowie mają ograniczony dostęp do instytucji kulturalnych ( kino, teatr, dom kultury, itp. ).
Kadra szkoły
W szkole pracuje 10 nauczycieli, którzy posiadają przygotowanie do prowadzenia zajęć obowiązkowych i dodatkowych ( od września 2017 r., w związku z reformą będzie jeszcze pracować 4 nauczycieli- na części etatu). W tej grupie jest 7 nauczycieli dyplomowanych i 2 mianowanych, 1 stażysta. Nauczyciele uczą rozwiązywania problemów w sposób twórczy, uczą poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, troszczą się o harmonijny rozwój ucznia, rozwijają zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych. Zapewniają wysoki poziom pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Znają sytuację rodzinną swoich wychowanków. Starają się pomóc uczniom z problemami, zarówno w nauce, jak i zachowaniu. Motywują do działania, zachęcają do pracy, wspomagają rozwój ucznia. W tym celu aktywnie współpracują z rodzicami oraz PPPP w Płocku. Nauczyciele systematycznie doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, aktywnie uczestniczą w życiu gminy.
Baza szkoły
Mocne strony:
- przestrzenne, jasne, estetyczne, przytulne klasy, sprzyjające miłej atmosferze nauki;
- dość dobre wyposażenie klas;
- duży korytarz umożliwiający swobodne, bezpieczne przemieszczanie się, np. w czasie ewakuacji;
- sala komputerowa z której mogą korzystać wszystkie klasy;
- dobrze wyposażona biblioteka ( ciągle uzupełniamy księgozbiór);
- duża, zielona przestrzeń wokół szkoły;
- plac zabaw:
- boisko do koszykówki i piłki nożnej.
Słabe strony
- brak dużej sali gimnastycznej;
- brak stołówki;
- brak świetlicy;
- przestarzałe komputery.
Organizacja pracy
Mocne strony
- jednozmianowość;
- plan lekcji zgodny z zasadami higieny pracy;
- brak anonimowości uczniów;
- dobre kontakty interpersonalne;
- bezpieczeństwo uczniów ( dyżury nauczycieli, opieka nad uczniami oczekującymi na autobus, opieka podczas dowozu uczniów).
Słabe strony
- ograniczona możliwość organizowania zajęć pozalekcyjnych w godzinach popołudniowych;
- trudności z dojazdem dzieci na konkursy, zawody, uroczystości pozaszkolne.
Tradycje i obyczaje szkoły
Szkoła Podstawowa im. Wł. Jagiełły należy do aktywnych placówek z długoletnią historią. Może szczycić się elementami tożsamości- imieniem ( nadanym 24 sierpnia 1966r.) i sztandarem przekazanym przez Radę Rodziców ( 23 października 2010r. ). Szkoła pielęgnuje pamięć rocznic i świąt państwowych: Święto Niepodległości, Rocznicę Śmierci Jana Pawła II, Święto Konstytucji 3-Maja. Elementami jednoczącymi naszą społeczność szkolną są stałe, organizowane od lat uroczystości i imprezy szkolne: Rozpoczęcie Roku Szkolnego, Dzień Chłopaka, Ślubowanie Pierwszaków, Dzień Edukacji Narodowej, Andrzejki Integracyjne z udziałem wychowanków SOSW w Mocarzewie, Jasełka, Dzień Babci i Dziadka, Zabawa Choinkowa, Dzień Mamy i Taty, Zakończenie Roku Szkolnego. Do tradycji szkoły należy również organizowanie uczestnictwo w imprezach lokalnych. Organizujemy Przegląd Piosenki Szkolnej „ Rozśpiewana Szkoła”, promujący talenty muzyczne, w którym biorą udział uczniowie ze wszystkich szkół podstawowych z terenu gminy. Nasi uczniowie prezentują swoje talenty biorąc udział w konkursach i przeglądach organizowanych przez inne szkoły. W szkole prowadzona jest kronika, w której odnotowuje się wszystkie ważniejsze wydarzenia z życia szkoły wzbogacone materiałami fotograficznymi.
Misja szkoły
Najważniejszym dobrem jest UCZEń, który w przyjaznej atmosferze i przy wzajemnej akceptacji zwiększa swoje szanse na osiąganie sukcesów w przebiegu kariery szkolnej. Naszym celem jest wychowanie i wykształcenie ucznia, który kierując się uniwersalnymi wartościami takimi jak: dobro, miłość, uczciwość, odpowiedzialność, patriotyzm, aktywnie i świadomie funkcjonuje we współczesnym świecie. Jesteśmy po to, aby we współpracy z rodziną i środowiskiem lokalnym wychować i edukować człowieka XXI wieku:
- posługującego się językami obcymi;
- umiejętnie wykorzystującego technologię informacyjno – komunikacyjną;
- dbającego o środowisko naturalne;
- rozwijającego swoje uzdolnienia i zainteresowania.
Motywujemy ucznia do wszechstronnego rozwoju. Kierujemy się wiedzą, doświadczeniem i intuicją wychowując i kształcąc ucznia samodzielnego, kreatywnego, dobrze przygotowanego do następnego etapu edukacji oraz potrafiącego odnaleźć się w otaczającym świecie.
Wizja szkoły
Największym marzeniem szkoły jest wychowanie absolwentów twórczych, dbających o siebie i innych ludzi, którzy poprzez własny rozwój będą tworzyć społeczeństwo przyszłości.
Jest to:
- Szkoła nowoczesna, innowacyjna, dobrze wyposażona, z dobrą bazą lokalową;
- Szkoła, w której zatrudnieni są wykwalifikowani nauczyciele- wiarygodni, zaangażowani w proces nauczania i wychowania. Otwarci na nowe wyzwania, wrażliwi na potrzeby jednostek, zawsze gotowi do udzielenia im wsparcia. Priorytetem dla nich jest przekazywanie wiedzy z zastosowaniem technik informacyjno- komunikacyjnych. Stanowią autorytet dla swoich wychowanków, kształtują w nich umiejętności życiowe oraz rozwijają poczucie własnej wartości.
- Szkoła, w której w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych każdy uczeń może rozwijać swoje talenty, zainteresowania i uzdolnienia, twórczo rozwiązywać różnorodne problemy, budować wiarę we własne siły i możliwości.
- Szkoła, która uczy myśleć, analizować, uczy tolerancji i zrozumienia dla innych. Działa w oparciu o przyjęte normy oraz daje możliwość samorealizacji.
- Szkoła, w której każdy uczeń czuje się bezpieczny i akceptowany przez nauczycieli i rówieśników. Łączy ich wzajemny szacunek. Nauczyciel zawsze ma czas dla ucznia, otacza go opieką i pomocą.
- Szkoła, która propaguje i upowszechnia wartości etyczne- humanitaryzm, odpowiedzialność, akceptację drugiego człowieka, respektowanie prawa innych, wartości uniwersalne, prawdę i sprawiedliwość.
- Szkoła, w której rodzice angażowani są do wspólnego i efektywnego uczestnictwa w procesie budowania systemu wartości u swoich dzieci.
- Szkoła, która współdziała ze środowiskiem lokalnym. Organizuje i uczestniczy w różnych imprezach, uroczystościach i konkursach.
Model absolwenta
Celem szkoły jest przygotowanie ucznia do dalszej edukacji poprzez stworzenie takich warunków, aby opuszczając szkołę:
W sferze nauki:
- posiadał wiedzę i umiejętności niezbędne do dalszego kształcenia
- umiał samodzielnie uczyć się i korzystać z dostępnych źródeł informacji
- potrafił planować, organizować i oceniać własną naukę
- poprawnie posługiwał się językiem ojczystym
- posługiwał się co najmniej jednym językiem obcym
- posługiwał się technologiami informacyjno- komunikacyjnymi w zdobywaniu, dokumentowaniu i prezentowaniu wiedzy.
W sferze społecznej:
- potrafił dobrze funkcjonować w otaczającym świecie
- znał i respektował prawa człowieka, był tolerancyjny- akceptował różne postawy i poglądy
- umiał rzetelnie pracować indywidualnie i współpracować w zespole zgodnie z obowiązującymi zasadami i poczuciem współodpowiedzialności
- cechował się wysoką kulturą osobistą, był życzliwie nastawiony do świata i ludzi
- potrafił rozwiązywać problemy w sposób aprobowany przez środowisko
- promował zdrowy styl życia
- dbał o otaczające środowiskowe
- dbał o bezpieczeństwo własne i innych.
W sferze kulturowej:
- był otwarty na europejskie i światowe wartości kultury
- znał historię, kulturę oraz tradycje swojego regionu i kraju
- potrafił korzystać z dóbr kultury, uczestniczyć w życiu kulturalnym, a nawet je tworzyć
- miał świadomość potrzeby współpracy i integrowania się z innymi narodami, przy zachowaniu własnej tożsamości i odrębności narodowej
- szanował dobra kultury i przyrody, symbole narodowe i religijne.
Model wychowawcy i nauczyciela
Nauczyciel to człowiek dojrzały do podjęcia swojej roli i odpowiedzialny za rezultaty oraz proces dydaktyczny i wychowawczy. Nauczyciel uczy i wychowuje na lekcjach, po lekcjach, na wycieczkach, na przerwach, spacerach, dosłownie w każdej chwili i w trakcie każdego spotkania z uczniem. Nauczyciel-wychowawca jest autorytetem dla swoich uczniów.
Posiada następujące umiejętności wychowawcze:
- organizuje życie klasy
- dba o dobro uczniów
- ma dobry kontakt z uczniami
- jest życzliwy
- jest sprawiedliwy
- prowadzi ciekawe lekcje
- jest odpowiedzialny
- jest kreatywny, otwarty na nowe pomysły
- jest konsekwentny
- zna i stosuje nowe technologie
- dokształca się
- wspiera i motywuje uczniów
- wierzy w swoich uczniów
- daje pozytywny przykład
- stwarza możliwości do zespołowego rozwiązywania problemów
- jest wyrozumiały
- jest opiekuńczy
- jest empatyczny
- jest tolerancyjny
- ma poczucie humoru.
Mocne i słabe strony szkoły
Na podstawie analizy nadzoru pedagogicznego, ewaluacji zewnętrznej, analizy badań ankietowych opinii o szkole wśród uczniów, rodziców i nauczycieli określiłam mocne i słabe strony szkoły. Pozwoliło mi to na scharakteryzowanie sytuacji wewnętrznej szkoły, opisanie otoczenia, wskazanie, jakie w nim tkwią szanse, a jakie zagrożenia. W planie rozwoju szkoły oparłam się głównie na jej mocnych stronach, będących efektem działań całej społeczności szkolnej (uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrektora, pracowników niepedagogicznych). Nie zapomniałam również o słabych stronach, które postaram się wyeliminować lub zminimalizować. Określiłam najważniejsze cele, które zostaną osiągnięte w wyniku realizowania zadań zawartych w koncepcji funkcjonowania i rozwoju szkoły.
MOCNE STRONY
- Wysokie kwalifikacje kadry pedagogicznej.
- Nauczyciele posiadają świadomość ustawicznego dokształcania i doskonalenia.
- Zarządzanie szkołą sprzyja indywidualnej i zespołowej pracy nauczycieli oraz doskonaleniu zawodowemu.
- Zapewnione są warunki do pracy nauczycieli skoncentrowanej na wychowaniu, nauczaniu i uczeniu się.
- Widoczna jest dbałość o odpowiednie warunki do wdrażania procesów edukacyjnych.
- Wspieranie uczniów z mniejszymi możliwościami- zajęcia wyrównawcze.
- Zapewniona jest pomoc pedagogiczno- psychologiczna dla uczniów.
- Zapewnione są zajęcia rewalidacyjne i logopedyczne.
- Szkoła współpracuje z instytucjami wspierającymi profilaktykę uzależnień oraz promującymi zdrowy styl życia i zachowanie bezpieczeństwa w różnych sytuacjach.
- Udział i organizowanie wydarzeń kulturalnych, imprez i uroczystości szkolnych, gminnych i powiatowych.
- Szkoła współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym, co korzystnie wpływa na rozwój uczniów.
- Wszyscy chętni uczniowie mają zapewnione dożywianie ( dwudaniowy obiad), mleko, a uczniowie kl. 0-III warzywa i owoce.
- Dość dobre warunki lokalowe.
- Bardzo dobra frekwencja uczniów ( ok.95%)- tendencja ta utrzymuje się od wielu lat.
SŁABE STRONY
- Brak systematycznego reagowania niektórych nauczycieli na przejawy niewłaściwego zachowania.
- Niepełna dyspozycyjność części nauczycieli, wynikająca z podejmowania dodatkowej pracy.
- Niektórzy nauczyciele wykazują zbyt małe zaangażowanie w rozwój, życie szkoły i pracę dla ucznia.
- Brak sukcesów w konkursach przedmiotowych, olimpiadach i zawodach sportowych na szczeblu powiatowym, wojewódzkim.
- Zbyt mało nauczycieli promuje szkołę na stronie internetowej szkoły.
- Brak wytrwałości u uczniów w korzystaniu z zajęć dodatkowych.
- Zbyt małe zainteresowanie części rodziców życiem szkoły.
SZANSE
- Udział uczniów w innowacjach i projektach pomagających w zdobyciu dodatkowych kompetencji.
- Podwyższenie wyników egzaminów.
- Promocja szkoły poprzez udział i zdobywanie czołowych miejsc w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych.
- Współpraca nauczycieli wspomagająca rozwój i edukację dziecka.
- Nowa pracownia komputerowa, dostęp do Internetu w każdej sali dydaktycznej.
- Dostosowanie organizacji pracy szkoły do oczekiwań i potrzeb uczniów i ich rodziców.
- Współpraca z instytucjami i organizacjami.
- Tworzenie właściwego klimatu szkoły większa integracja grona pedagogicznego, uczniów, rodziców i innych pracowników szkoły.
- Podniesienie ogólnej kultury uczniów.
- Profilaktyka uzależnień i przeciwdziałanie przemocy- rozwijanie prawidłowych relacji wśród uczniów, przeciwdziałanie agresji.
ZAGROŻENIA
- Zbytnia tolerancja części nauczycieli i rodziców na niewłaściwe zachowanie uczniów.
- Zbyt małe zainteresowanie niektórych rodziców postępami dzieci w nauce.
- Negatywny wpływ środowiska pozaszkolnego uczniów.
- Negatywna rola mediów ( złe wzorce osobowe, promocja przemocy i konsumpcjonizmu).
- Możliwość pojawienia się zagrożeń ( alkoholizm, nikotynizm, narkomania, przemoc).
- Nasilanie się problemów psychicznych i emocjonalnych wśród uczniów oraz w ich środowisku rodzinnym.
- Brak nawyku wytrwałego uczenia się oraz korzystania z dóbr kultury.
- Biurokracja.
- Brak środków finansowych.
Kierunki rozwoju
- Dbałość o jakość pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły poprzez systematyczne podejmowanie działań ukierunkowanych na zapewnienie optymalnych warunków dla sprawnego i efektywnego procesu nauczania- uczenia się.
- Współpraca i współodpowiedzialność z ukierunkowaniem na zapewnienie współuczestnictwa przedstawicieli społeczności szkolnej w realizacji statutowych zadań szkoły.
- Zapewnienie uczniom rozwoju odpowiednio do ich potrzeb i możliwości.
Strategiczne obszary pracy szkoły
1. Podnoszenie efektów kształcenia
Ważnym elementem w procesie edukacyjnym jest wszechstronny rozwój uczniów. Gwarancję tego rozwoju zapewnia dobra organizacja procesu kształcenia, która umożliwia pełną realizację zadań szkoły oraz osiągnięcie celów edukacyjnych i realizację treści programowych. Zadania, jakie sobie stawia nasza szkoła są adekwatne do oczekiwań uczniów i ich rodziców. Współczesny uczeń powinien nie tylko otrzymać wiedzę gwarantowaną podstawą programową, ale również nauczyć się ją samodzielnie zdobywać i wykorzystywać w praktyce.
Zadania:
- Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno- przyrodniczych, z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii.
- Rozwijanie kompetencji medialnych u uczniów, stosowanie technologii informacyjnej przy tworzeniu prezentacji i projektów uczniowskich.
- Pogłębianie wiedzy uczniów z różnych dziedzin oraz zdobywanie umiejętności samokształcenia.
- Uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego poprzez stosowanie urozmaiconych, aktywizujących i atrakcyjnych form i metod pracy dostosowanych do stworzenia wszystkim uczniom warunków pełnego i efektywnego rozwoju ich uzdolnień.
- Wykorzystanie technik informacyjno - komunikacyjnych na lekcjach z różnych przedmiotów w szczególności zasobów Internetu, wykorzystania projektorów i tablic interaktywnych.
- Badanie i diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów na różnych poziomach nauki.
- Prowadzenie systematycznej ewaluacji procesu dydaktycznego i dokonywanie niezbędnych zmian w celu uzyskania maksymalnej efektywności.
- Doskonalenie wewnątrzszkolnego systemu oceniania pod kątem wspierania i motywowania ucznia do nauki.
- Podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności nauczycieli zgodnie z planem rozwoju szkoły, rozpoznanymi potrzebami szkoły i poszczególnych nauczycieli.
Wskaźniki sukcesu:
- Nasi uczniowie osiągają coraz lepsze wyniki na egzaminach zewnętrznych, a sama placówka ma coraz wyższą efektywność nauczania.
- Atrakcyjność metod, form, technik oraz duże zaangażowanie nauczycieli korzystnie wpływa na rozwój uczniów i ich sukcesy edukacyjne.
- Uczniowie zajmują dobre lokaty w zawodach sportowych, konkursach.
- Nasi uczniowie samodzielnie proponują i realizują projekty edukacyjne pod opieką nauczycieli.
- W szkole znane są całej społeczności szkolnej zasady oceniania zawierające wymagania edukacyjne i spełniające funkcję informacyjną, motywującą oraz wspomagającą.
- Dyrektor uwzględnia środki budżetowe w Planie Budżetowym na cele związane z podnoszeniem kwalifikacji i doskonaleniem zawodowym nauczycieli.
2. Działalność opiekuńczo- wychowawcza i bezpieczeństwo
Szkoła realizuje spójny Program Wychowawczo- Profilaktyczny uwzględniający, m.in. oddziaływania wychowawcze szkoły i środowiska uczniów, uniwersalne wartości, wychowanie patriotyczne i obywatelskie, promocję szacunku dla innych i dla samego siebie, samorządność uczniowską, formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W procesie wychowania uczestniczą rodzice i nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi oraz instytucje wspomagające pracę szkoły. Podejmowane są też działania na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa, co zapewnia uczniom i pracownikom zdrowe, bezpieczne i higieniczne warunki. Rozpoznawane są także potrzeby w zakresie opieki nad uczniami i zapewnione są dostępne formy pomocy uczniom, którzy jej potrzebują.
Zadania:
1. Budowanie przyjaznego klimatu w szkole. Zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa, akceptacji, komfortu psychicznego, poszanowania ich godności i praw koniecznych do nawiązania pozytywnych relacji.
2. Diagnozowanie i monitorowanie stanu bezpieczeństwa w szkole.
3. Diagnozowanie sytuacji rodzinnej uczniów umożliwiające prawidłowe dobieranie metod wychowawczych w szkole.
4. Podejmowanie działań zapobiegających agresji i innym niepożądanym zjawiskom we współpracy z rodzicami, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Policją, GOPS-em oraz innymi instytucjami i organizacjami.
5. Propagowanie skutecznych oddziaływań wychowawczych wśród rodziców poprzez, m.in. pedagogizację, konsultacje, rozmowy.
6. Wspomaganie rodziców i rozwiązywanie problemów wychowawczych i dydaktycznych: indywidualne spotkania z nauczycielem wychowawcą, spotkania z pedagogiem, psychologiem, spotkania z dyrektorem szkoły.
7. Dbanie o dzieci ze specjalnymi potrzebami: zajęcia wyrównawcze, zajęcia rewalidacyjno- kompensacyjne, zajęcia logopedyczne, współpraca z instytucjami wspierającymi działania szkoły.
8. Zapewnienie przyjaznej atmosfery i warunków sprzyjających rozwojowi i edukacji dzieci niepełnosprawnych.
9.Zapewnienie pomocy socjalnej dla uczniów w trudnej sytuacji materialnej: bezpłatne obiady, stypendia socjalne, doraźne wsparcie ze strony społeczności szkolnej.
10. Ochrona przed negatywnym wpływem mediów oraz niewłaściwym korzystaniem z urządzeń mobilnych.
11. Uczenie wychowanków odpowiedzialności, samodzielności i wrażliwości. Kształtowanie pozytywnego nastawienia do siebie, rozwijania samoświadomości.
12. Kształtowanie odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych, postaw asertywnych, umiejętności obrony własnego zdania i przeciwstawiania się naciskom, ukazywanie szkodliwości używek.
13. Kształtowanie postaw tolerancji wobec odmienności kulturowych, religijnych i rasowych, a także światopoglądowych.
14. Kultywowanie tradycji narodowej, lokalnej i szkolnej.
Wskaźniki sukcesu:
1.Uczniowie i rodzice postrzegają szkołę i jej otoczenie jako miejsce bezpieczne i sprzyjające nauce.
2. Wszystkie podmioty społeczności szkolnej współpracują ze sobą w oparciu o wzajemne poszanowanie.
3. Uczniowie, rodzice i pracownicy znają wzajemne prawa i obowiązki, akceptują je i przestrzegają.
4. Uczniowie i rodzice korzystają ze wsparcia szkoły w rozwiązywaniu problemów.
5. Działania wychowawcze szkoły uwzględniają wychowanie patriotyczne i obywatelskie, tradycję, obrzędy oraz ceremoniał szkoły, a także edukację regionalną.
6. W szkole powstają i są realizowane inicjatywy promujące zdrowy tryb życia- inicjatywy te wpływają na postawy uczniów.
7. Szkoła posiada rozpoznanie potrzeb uczniów w zakresie opieki i pomocy socjalnej.
8. Uczniowie wymagający opieki i pomocy socjalnej taką pomoc otrzymują.
3. Współpraca ze środowiskiem lokalnym i promocja szkoły
Współpraca ze środowiskiem lokalnym przynosi korzyści wszystkim zainteresowanym. Szkoła jest otwarta na współpracę z instytucjami funkcjonującymi w środowisku lokalnym oraz na współpracę z indywidualnymi partnerami. Potrafi pozyskać sojuszników wspierających jej działalność. Nauczyciele, uczniowie i rodzice podejmują działania służące pożytkowi lokalnej społeczności. Ogromne szanse dla rozwoju szkoły tkwią także w dobrze przygotowanej i zorganizowanej promocji szkoły. To nie tylko możliwość pełniejszego zaistnienia w środowisku lokalnym, to także okazja do aktywizowania uczniów do działalności na rzecz szkoły, a tym samym umacniania ich więzi ze szkołą. Udział uczniów w promocji szkoły pozwala uatrakcyjnić proces edukacyjny, a powierzanie odpowiedzialnych zadań pozwala oddziaływać na wychowanie, co z kolei sprzyja budowaniu pozytywnego wizerunku oraz angażowanie społeczności lokalnej w prace na rzecz szkoły.
Zadania:
- Organizowanie i współorganizowanie imprez i wydarzeń szkolnych, gminnych, powiatowych.
- Uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez instytucje zewnętrzne.
- Godne reprezentowanie szkoły na forum środowiska lokalnego przez udział własny, udział kadry pedagogicznej oraz Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców.
- Współpraca z innymi placówkami oświatowymi i instytucjami wspomagającymi działalność szkoły.
- Integrowanie środowiska lokalnego podczas organizowanych przez szkołę wydarzeń.
- Współpraca z lokalnymi mediami w celu promowania pozytywnego wizerunku szkoły i prezentowania działalności szkoły w środowisku.
- Promocja działań szkoły poprzez stronę internetową szkoły, ekspozycje prac i osiągnięć uczniowskich.
- Organizowanie i udział w różnych projektach i konkursach międzyszkolnych, powiatowych, wojewódzkich i ogólnopolskich.
Wskaźniki sukcesu:
- Osiągnięcia i spełnianie oczekiwań środowiska przyczyniają się do tworzenia pozytywnego wizerunku szkoły.
- Szkole pomagają partnerzy zewnętrzni, sponsorzy i jej przyjaciele.
- Uczniowie i rodzice angażują się w różnorodne imprezy kulturalne, konkursy oraz uroczystości organizowane na terenie gminy.
- Sukcesy uczniów są znane w środowisku pozaszkolnym.
4. Współpraca z rodzicami
Warunkiem sukcesu uczniów jest pozytywna współpraca szkoły z rodzicami, która wpływa na ich harmonijny rozwój i postępy w nauce. Daję również szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców jako wychowawców odpowiedzialnych za wszechstronny rozwój dzieci. Współpraca pomiędzy radą rodziców, dyrektorem szkoły i gronem pedagogicznym opiera się na wzajemnym partnerstwie, pełnym zaufaniu i szacunku. Wiele przedsięwzięć jest podejmowanych wspólnie, a w przypadku różnicy stanowisk- na zasadzie kompromisu. Działania rady rodziców konstruktywnie wspierają pracę nauczycieli i pomagają w realizacji statutowych zadań szkoły.
Zadania:
- Stwarzanie warunków sprzyjających kontaktom z rodzicami.
- Zachęcanie rodziców do aktywnego uczestnictwa w pracach Rady Rodziców.
- Uwzględnianie i realizacja wniosków i inicjatyw zgłaszanych przez rodziców.
- Organizowanie wspólnie z rodzicami imprez i uroczystości szkolnych, np. Jasełka, Zabawa choinkowa.
- Zapraszanie rodziców do udziału w uroczystościach szkolnych.
- Podejmowanie wspólnych działań wzmacniających motywację do nauki ( nagrody książkowe na zakończenie roku, listy gratulacyjne).
- Stworzenie dobrego systemu przepływu informacji, m.in. poprzez wykorzystanie strony internetowej szkoły, opracowanie terminarza imprez i uroczystości szkolnych, umieszczaniem informacji na tablicy ogłoszeń.
- Wspieranie rodziców w działaniach wychowawczych dotyczących ich dzieci.
Wskaźniki sukcesu:
- Szkoła zapewnia rodzicom stały kontakt z nauczycielami i wychowawcami.
- Rodzice biorą udział w różnego rodzaju formach działalności szkoły, wspomagając ją w miarę swoich możliwości.
- W szkole funkcjonuje reprezentacja rodziców, jej udział w podejmowaniu ważnych problemów szkolnych jest znaczący.
- Rodzice są uczestnikami procesu edukacyjnego- wyrażają opinie w sprawach uczniów, szkoły, projektowanych działań z uwzględnieniem ich stanowiska i oczekiwanej pomocy.
5. Rozwój samorządności uczniowskiej
Sprawnie funkcjonujący Samorząd Uczniowski w szkole to ważne narzędzie w kształceniu u młodych ludzi umiejętności współdecydowania o własnej wspólnocie. Jako dyrektor placówki zachęcam do patrzenia na Samorząd Uczniowski w szkole jako proces uczenia się młodych ludzi samorządności, umiejętności brania spraw w swoje ręce, podejmowania oddolnych działań, współdecydowania o pewnych wspólnych kwestiach, w których przewodnikami są nauczyciele.
Zadania:
- Budowanie wspólnoty poprzez kultywowanie tradycji szkolnej oraz organizację różnych form spotkań integracyjnych, takich jak: wycieczki, dyskoteki, uroczystości szkole.
- Kształtowanie współodpowiedzialności poprzez:
* Uczenie odpowiedzialności za podjęte działania
* Opiekę starszych uczniów nad młodszymi
* Kształtowanie empatii poprzez udział uczniów w działaniach charytatywnych
* Udział uczniów w akcjach promujących szkołę.
3. Współdecydowanie poprzez:
* Stwarzanie uczniom przestrzeni do aktywności i samorządności
* Realizacja w procesie dydaktyczno- wychowawczym zagadnień dotyczących demokracji, tolerancji i postaw obywatelskich
* Realizacja inicjatyw i projektów uczniowskich.
Wskaźniki sukcesu:
- Samorząd Uczniowski działa na rzecz uczniów i samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące swojej działalności zgodnie z przepisami prawa.
- Podejmowane działania Samorządu Uczniowskiego mają wpływ na życie szkoły.
- Uczniowie reprezentują swoje interesy wobec nauczycieli, rodziców i administracji oświatowej.
- Uczniowie w sposób demokratyczny wybierają swoich przedstawicieli.
6. Infrastruktura
Szkoła jest dobrze zorganizowana, posiadająca sale lekcyjne wyposażone w sprzęt multimedialny, tablice interaktywne, wykorzystująca zasoby materialne, stale wzbogacająca się w środki dydaktyczne umożliwiające pełną realizację jej zadań.
Zadania:
- Utrzymanie budynku w odpowiednim stanie technicznym
- Dbanie o estetykę obiektu i jego otoczenie.
- Utrzymanie na bieżąco czystości budynku.
- Malowanie sal lekcyjnych.
- Zakup siłowni zewnętrznej.
- Utrzymanie boisk szkolnych w odpowiednim stanie do użytku szkolnego.
- Doposażenie szkoły w nowy sprzęt komputerowy do pracowni komputerowej i pokoju nauczycielskiego.
- Wzbogacanie bazy dydaktycznej, powiększanie księgozbioru biblioteki szkolnej i sprzętu sportowego.
Wskaźniki sukcesu:
- Budynek szkolny zapewnia przebywającym w nim osobom bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki.
- Stan obiektów, pomieszczeń i ich estetyka zaspokaja potrzeby uczniów, rodziców, pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych w zakresie realizacji zadań szkoły.
- Szkoła jest wyposażona w nowoczesne urządzenia i środki dydaktyczne, sprzęt komputerowy, multimedialny oraz księgozbiór zgodny z potrzebami uczniów i nauczycieli.
- Zorganizowana jest biblioteka dostępna dla wszystkich uczniów, nauczycieli i rodziców.
7. Zarządzanie szkołą i organizacja
Zapewnienie funkcjonowania szkoły zgodnie z obowiązującym prawem we wszystkich jej sferach:
1. W zakresie spraw bezpośrednio związanych z działalnością podstawową szkoły.
2. W zakresie spraw organizacyjnych.
3. W zakresie spraw finansowych.
4. W zakresie spraw administracyjno- gospodarczych oraz biurowych.
5. W zakresie spraw porządkowych i bhp.
6. W zakresie spraw pracowniczych.
Wskaźniki sukcesu:
- Statut szkoły oraz inne akty wewnętrzne i dokumenty są zgodne z przepisami prawa. W zależności od potrzeb są modernizowane i aktualizowane oraz udostępniane pracownikom pedagogicznym i niepedagogicznym, uczniom i rodzicom.
- System pozyskiwania i obiegu informacji w szkole działa sprawnie, sprzyja współpracy dyrektora szkoły z nauczycielami i pracownikami niepedagogicznymi w zakresie zarządzania i organizacji pracy szkoły.
- Szkoła realizuje wydatki związane z działalnością szkoły zgodnie z Planem Budżetowym zatwierdzonym na dany rok przez organ prowadzący.
- Działalność administracyjno- gospodarcza oraz biurowa jest prawidłowo prowadzona zgodnie z wymaganiami przepisów prawnych.
- Stan bezpieczeństwa i higieny pracy jest zapewniony i zgodny z przepisami prawa.
- Przestrzegane są przepisy dotyczące wymagań kwalifikacyjnych.
- Szkoła pozyskuje fundusze pozabudżetowe.
Zakończenie
W przedstawionej przeze mnie koncepcji rozwoju szkoły przedstawiłam tylko wybrane zadania. Szczegółowe zadania będą wymagały ustawicznego analizowania i modyfikowania. Wspólna praca całego zespołu pedagogicznego i niepedagogicznego przy zaangażowaniu rodziców, uczniów i wsparcia organu nadzorującego i prowadzącego jest gwarancją sukcesu naszej szkoły. |